Тема: Міхаель Андреас Гельмут « Джим Ґудзик і машиніст Лукас». Моральні цінності, що стверджуються у творі (дружба, кохання, сім’я, повага до інших,  любов до батьківщини)


Доброго дня, діти! Ви вже мали ознайомитися з твором "Джим Ґудзик і машиніст Лукас". Отож, спробуйте перевірити як уважно ви читали твір, та виконайте завдання нижче.


Літературний диктант «Перевір себе»

-Як називається країна, у якій жив Джим? (Усландія)

-Що міг завязати у бант машиніст Лукас? (Залізний прут)
- Що постійно носив із собою підданий Ермель?(Парасольку)

-Що було у загадковій  посилці?(Дитя)

-Чому Джима стали називати Гудзиком?(На дірці ґудзик)

-Чому король Альфонс без четверті 12 вирішив ліквідувати Емму?( у королівстві мало місця)

-У яку країну потрапили друзі? (Миндалія)

-Хто допоміг Джиму і Лукасу зустрітись із царем? (Пінг Понг)
-Якого віку був Пінг Понг?(1 рік)

-Що сталось із принцесою Лі Сі? (Викрали пірати)

-Хто така пані Міньцан?(Дракониха-вчителька)

-Навіщо дали подорожуючим палички, подібні на олівці?(Щоб їсти рис)

Літературний футбол «Знову в Усландії»

Перша команда

1.Як збільшилась площа острова Усландія? (Приєднали плаваючий острів)

2.Що зробив цар Миндалії для короля Усландії? (Проклав телефонну лінію)

3.Що пані Ваас подарувала Джиму? (Синій комбінезон)

4.Що Лі Сі подарувала Джиму? ( Трубку)

5.Який подарунок зробив Лукас? (Дитя-локомотивчик)
 

Друга команда

1.Яка важлива подія відбулася у житті Лі Сі і Джима? (Заручини)

2.Яке сполучення було між Усландією та Миндалією? (Корабель)

3.Що пані Ваас подарувала Лі Сі?( Весільну сукню)

4.Що Джим подарував Лі Сі?( Пральну дошку)

5.Як звали дитя-локомотивчик?(Моллі)

«Впізнай героя»

  1. «..Невеликого зросту, кряжистий, кругловидий, він чимось нагадував пружний гумовий м'ячик».     (Машиніст  Лукас)
  2.  «На голові у нього завжди красувався кашкет, а сам він ходив в незмінному робочому комбінезоні».      (Машиніст Лукас)
  3. «Ніхто і не підозрював, що він такий сильний, тому що сам він любив жити зі всіма в світі у згоді». (Машиніст Лукас)
  4. «Він був непоганим правителем. В усякому разі, ніхто про нього не міг сказати нічого худого, як, втім, і хорошого…» (король Альфонс За Чверть Дванадцятий)
  5. «Він дуже любив гуляти. На прогулянку він завжди виходив в чорному казанку і ще неодмінно брав з собою парасольку…» (перший підданий пан Піджакер)
  6. «… пані (відмітимо відразу - дуже і дуже мила). По своїй комплекції вона чимось нагадувала Крістофа - кругленька, угодована, справжня товстуха-пампушка…» (друга піддана фрау Каакс).

7. «…він не любив митися  - як, втім, і всі хлопчики його віку. Він ніяк не міг узяти в толк, навіщо йому митися, якщо у нього чорна шкіра і все одно не видно, яка у нього шия — брудна або чиста». (Джим негренятко)

8.«…він був такий маленький, що запросто міг би уміщатися на долоньці. Його голова, наприклад, була не більша, ніж кулька для пінг-понгу». (крихітний китайчук Пінг Понг)

9.«Він був страшенно честолюбний і завидющий і терпіти не міг, коли хтось робив що-небудь видатне». (Пан Пі Па По)

10.«Перед друзями стояв худорлявий стариган з дуже славною, доброю особою». (Ка Лань Ча)

11.«Ця фізіономія чимось змахувала на морду бегемота, тільки вона була ще в жовту і синю крапушку. Далі йшла досить довга шия, яка переходила в щупле тільце, що закінчувалося худим хвостом». (Непомук)

12.«На довгій худій шиї відчайдушно випинав кадик, а з хижої пащі стирчав єдиний зуб, який надавав драконівській морді абсолютно мерзотне вираження». (пані Зубпер)

 

«Впізнай місце події»

1. «Посередині країни підносилася гора, що займала майже всю територію, а довкола цієї гори, в якої було цілих дві верхівки: одна вище, інша нижче, вилися дороги і доріжки з крихітними мостами і тунелями».  (Медландія)

2. Цей самий острів лежав посеред безкрайнього океану, і тому тут ні на хвилину не замовкав шум морського прибою. Великі і маленькі хвилі з гуркотом розбивалися об кордони цієї крихітної держави… (Медландія)

3. «Там стояли фантастичні дерева і квіти найхимерніших форм і фарб, але, що дивно, всі вони здавалися прозорими, ніби то зробленими з кольорового скла» (Китай)

4.  «Над запашними полями і луками клубочився легкий туман, тут і там виднілися звивисті річечки, через які були перекинуті витончені вузькі містки із справжнього фарфору… На багатьох деревах  висіли срібні дзвіночки…» (Китай)

5. «Вся вулиця була загачена народом — це китайці гуляли зі своїми дітьми…Здавалося, ніби все довкола аж кишіло людьми…»       ( Пекін)

6. «До воріт … вели срібні сходи з дев'яноста дев'яти сходинок, а самі ворота, заввишки в десять метрів і шириною в шість з половиною метрів, були зроблені з дуже коштовного ебенового дерева» (Імператорський палац)

7. «Товсті колони із зеленого нефриту підпирали дивну стелю з переливчастого перламутру. Всюди висіли прекрасні завіси з червоного оксамиту і дорогого квітчастого шовку»      (Імператорський палац)

9. «Тут, наприклад, пурхали велетенські метелики, що нагадували по своїх розмірах парасольку від сонця. На гілках дерев тут і там перекидалися папуги з яскравими дзьобами. У траві шаруділи величезні черепахи…» ( Ліс Тисячі Див)

10.«Все тут було з каменю: знизу - суцільний червоний камінь, гладкий, як асфальт, згори - нависають неприступні скелі, а в самому кінці ущелини видніється палаюча куля передзахідного сонця, що освітлює пурпурним кольором моторошнуваті кам'яні стіни, що йдуть увись, готові ось-ось зімкнутися»(Долина Сутінків)

11. «Навкруги тільки пісок, камені і якийсь гул. Десь на горизонті на тлі присмеркового неба чорнів силует велетенського кактуса, розчепірені відростки якого здалека нагадували п'ятірню, підняту догори на знак вітання.» (пустеля Край Світу)

12. «Навкруги все було залито місячним світлом, але там, де закінчувалася пустеля, чомусь нічого не було видно. Ні тобі землі, ні неба. Попросту нічого.» (Чорні Скелі)

14.  «На багато миль навкруги розкинулися вогнедишні гори…У деяких гір спостерігалася підвищена активність - раз у раз з них виривалися потужні язики полум'я, інші ж поводилися досить тихо, і тільки слабенькі цівки диму говорили про те, що і вони не дрімають.» (Країна вулканів)

15. «Тут височіли тисячоповерхові  будинки, складені з велетенських сірих валунів, вулиці нагадували вузькі похмурі ущелини.» (Місто Драконів)

16.  «…а садочків та галявин тут взагалі не було. Так само як і дерев, кущиків, травички і тому подібного. І над усіма цими незліченними смердючими шумними вулицями, що нагадують ущелини, нависали похмурі стіни кратера» (Бедландія)

17. «Усі меблі в кімнатах були зроблені з каменю - кам'яні столи, крісла, дивани з кам'яними подушками. А на одній стіні навіть висів кам'яний годинник, жахливе цокання якого гучною луною відгукувалося в зловісній тиші. Вікон в кімнатах не було, тільки високо під стелею виднілися діри, крізь які проникало слабке денне світло.» (Кімнати пані Зубпер)

18. « Три акуратні тераси, покриті суцільним килимом зелені, сходинками піднімалися одна над іншою. І всюди росли дерева самих різних видів і форм. Були тут, наприклад, і прозорі дерева, як в Китаї.                                  (Плавучий острів )

 

Ось і ознайомилися ми з твором німецького письменника Енде та його повістю. Багато різних цікавих , фантастичних, небезпечних пригод ми пережили разом із героями цього твору. Та разом із ними ми ще раз довели, що дружба, товариськість , взаємодопомога, кохання  можуть здолати різні труднощі і перепони у житті. Любов до рідних , сім’ї заставляє задуматися над своїми вчинками. Почуття патріотизму повертають людину з далеких доріг до своєї країни, розвивають прагнення збагачувати її своєю працею.

Роман Міхаеля Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас» у казковій формі знайомить читачів з реальними явищами і стосунками. Поєднання дійсності та казковості виявляється в композиції, сюжеті, персонажах, художньому часі й просторі. Вигадані країни (Недогадія, Мандала, Ларіпура, Країна Тисячі Вулканів, Край Світу та ін.) та незвичайні герої (паротяжиха Емма, ніби-велетні, дракони та дракониха) є своєрідним віддзеркаленням довколишнього світу, його особливостей і закономірностей, географії та історії. Фантастичний світ твору Міхаеля Енде не лише зачаровує своєю незвичайністю, а й поглиблює наші уявлення про реальність. Вигадані країни порівнюються з Німеччиною, Африкою, Китаєм, митець вказує на їхні географічні координати, описує державний устрій, політику, транспорт, освіту тощо. У такий казково-фантастичний спосіб автор спонукає юних читачів замислитися над тим, у якому світі вони живуть, і не уникати проблем дійсності.

Персонажі роману Міхаеля Енде «Джим Ґудзик і машиніст Лукас», хоча й живуть у фантастичних країнах і беруть участь у неймовірних пригодах, насправді дуже схожі на звичайних людей. Їм притаманні людські якості (життєрадісність, цілеспрямованість, відкритість, доброзичливість, допитливість, прагнення кращого) та живі яскраві характери.

У творі утверджуються моральні цінності – дружба, взаємодопомога, повага до інших, любов до батьківщини, кохання. А ще в романі Міхаеля Енде осмислюються поняття «добро» і «зло», «життя» і «смерть», «милосердя» і «байдужість». Розкрийте ці поняття на прикладі окремих епізодів і персонажів твору.

Створення схеми «Моральні цінності твору».

 

 

Iнтерактивна вправа «Мікрофон»

- Якою людиною, на вашу думку, був Міхаель Енде?

- Які твори принесли письменнику світову славу?

- До якого жанру належить твір «Джим Ґудзик та машиніст Лукас»?

- Яке враження справила на вас країна Недогадія та її мешканці?

Давайте зробимо разом аналіз твору.

«Джим-Ґудзик і машиніст Лукас» аналіз

Автор – Міхаель Енде Жанр – повість-казка

Ідея – пізнання світу хлопчиком Джимом Гудзиком, утвердження важливих моральних цінностей: дружби, поваги до інших, любові до батьківщини, матері, кохання, взаєморозуміння, толерантності, гуманізму).

Пафос твору – життєстверджуючий, сповнений романтики пригод, душевного піднесення. Головна думка «Джим – Ґудзик і машиніст Лукас» – утвердження таких моральних цінностей, як дружба, кохання, сім’я, повага до інших, любов до батьківщини. Цікаво пізнавати світ, долати свій страх перед невідомим. Головні герої: Джим – Ґудзик, машиніст Лукас, король Альфонс За-Чверть – Дванадцята, пані Штоцкер, драконша пані Кутняк, імператор Пунь Джин,  Фін Пон , Лі Ши. Місце дії:  Недогадія, Недоладія, Мандала, Ліс Тисячі Див, Корона Світу,  Долина сутінок, Кінець світу. Казкові елементи: чарівне походження героя, фантастичні краї, перетворення героїв ( паротяжиха Емма перетворюється на дракона), магічні числа (подорож тривала 7 днів, у палаці 99 сходинок), щасливе закінчення. У творі утверджуються моральні цінності – дружба, взаємодопомога, повага до інших, любов до батьківщини, кохання. А ще в казці осмислюються поняття добро і зло, життя і смерть, милосердя і байдужість. Героям твору притаманні людські якості: життєрадісність, цілеспрямованість, відкритість, доброзичливість, допитливість, прагнення до кращого.

 

Домашнє завдання:

Написати міні-твір «Чого навчив мене Джим-Ґудзик»


Свої творчі роботи ви можете надіслати на мою електронну пошту: innashepsheley@gmail.com