Узагальнення та систематизація навчального матеріалу

1. Значення слова «запопадливість» — … (намагання догодити).

2. Висміювання підлабузництва, чиношанування це головна ідея оповідань… («Товстий і тонкий», «Хамелеон» А.Чехова).

3. Деградація людської особистості як наслідок зосередженості на матеріальних цінностях і байдужості до інших людей — це тема повісті… («Різдвяна пісня у

прозі» Ч.Діккенса).

4. Відродження людської душі завдяки переосмисленню свого життя — це ідея повісті… («Різдвяна пісняу прозі» Ч.Діккенса).

5. Антитеза використана як художній і композиційний прийом у творі… («Хамелеон»).

6. «Міф» у перекладі з грецької означає… (сказання).

7. Система фантастичних уявлень предків про світ і світобудову — це… (міфологія).

8. Прометей у перекладі українською означає…(провидець).

9. Уславлення цивілізації — одна із провідних ідей міфу… (про Прометея).

10. Ідея самопожертви заради людей втілена у образі… (Прометея).

 

11. Улюблений герой стародавніх греків — це… (Геракл).

12. Геракл у перекладі українською — означає…(уславлений Герою, богинею шлюбу).

13. Родоначальник жанру байки — це… (Езоп).

14. Художній прийом, на якому побудована байка, — це… (алегорія).

15. Осуд свавілля та насильства — головна ідея байки… («Вовк та Ягня»).

16. Уславлення розуму та злагоди між людьми —головна ідея байки… («Хліборобові діти»).

17. Осуд безтурботності та легковажності — головна ідея байки… («Мурашка і
Цикада»)
.

18. Людська вада, яка висміюється у байці «Крук і лисиця», — це… (нерозумність).

19. «Алегорія» у перекладі з грецької — це… (інакомовлення).

20. Найвідоміший французький байкар — … (Жан де Лафонтен).

21. Художній прийом, покладений в основу побудови оповідання «Товстий і тонкий» А.Чехова, — …(антитеза).

22. Ім’я та по батькові російського байкаря Крилова — це… (Іван Андрійович).

23. Нещирість і улесливість придворних французького короля висміюється у байці… («Зачумлені звірі»).

24. Пригадайте будь-який афоризм із байок І.Крилова.

25. Головні ознаки байки — це… (алегорія і мораль).

26. Весела, добродушна насмішка — це… (гумор).

27. Алегоричне висловлення думок — це… (езопова мова).

28. Прихована насмішка — це… (іронія).

29. Хамелеон у оповіданні Чехова — це… (Очумєлов).

30. Ім’я та по батькові Чехова… (Антон Павлович).

31. Жанр твору «Хамелеон». (Оповідання.)

32. Підзаголовок «Різдвяної пісні у прозі» — …(«Різдвяне оповідання з привидами»).

33. Ім’я товстого… (Михайло).

34. Ім’я Скруджа… (Ебенезер).

35. Племінник Скруджа — … (Фред).

36. Хлопчик із родини Кретчитів, якому Скрудж

 

став другим батьком. (Тайні Тім.)

37. Гуманізм — це… (любов, співчуття до людини).

38. Головний персонаж «Різдвяної пісні у прозі»Скрудж подорожує у… (просторі і часі).

39. Автор «Різдвяних повістей» — … (Чарлз Діккенс).

40. Давньогрецький байкар, який уперше створив віршовану байку — … (Федр).
41. Писар Скруджа — … (Боб Кретчит).

42. Батько Прометея — … (Іапет).

43. Мати Геракла — … (Алкмена).

44. Рід, до якого належав Прометей, — … (титани).

45. Брат Прометея, який тримає небесне склепіння, — … (Атлант).

46. Богині невблаганної долі — … (мойри).

47. Художній твір, в основу якого покладено один або кілька епізодів з життя персонажа, — … (оповідання).

 

48. Алегоричний твір повчального змісту — це…(байка).


Орієнтуючись на зміст, ритм і риму вірша, впишіть у клітинки необхідне слово, пригадуючи  вивчені протягом семестру відомості з теорії літератури, назви творів, їх авторів і персонажів. Кількість клітинок відповідає кількості літер у слові.

Віршований тест

Із давніх давен постає

Питання людства: «Хто ми є?»

І «Звідки ми?», й «Куди йдемо?»

Про все це в 1________    ми вчимо:

Як із хаосу виник світ,

 

І як людський почався рід.

Існує версія стара

У єгиптян про бога 2 _____________             ,

А у слов’ян же 3  _______________  -

Створив весь світ і весь народ.

Індійці ж всі, святі і грішні,

Уклінно Брахмі, Шиві й Вішну

Несуть подяки словеса

За землю, й воду, й небеса.

Та добре знаємо ми з вами,

Що предка нашого 4______________

Господь з ребра свого створив,

До раю двері всі відкрив,

Але Адам в нім не зумів

Робити те, що Бог велів,

Віддав спокусі перевагу

Й від Бога відвернув увагу.

Отак один-єдиний вибір

До пекла й раю робить вимір.

Цікаві міфи нам античні:

Боги й герої симпатичні

З дитинства нам усім знайомі,

Їх добре знають в кожнім домі:

Зірки, планети, і квітки,

Картини, статуї, книжки —

Хто в їхніх назвах не впізна

Богів античних імена?

І знов читають залюбки

Усі: й дорослі, й малюки, —

Як щастя прагнув для людей

Титан могутній 5___________ ,

Як людям зменшив він страждання,

І шлях відкрив їм до пізнання

Тираноборець нескорений —

 

Це приклад для людей священний

Найблагородніших ідей

Й самопожертви для людей.

То ж не згасімо той вогонь

Байдужим холодом долонь!

Та звивисті людські дороги,

І запорука перемоги —

Долати безліч перешкод,

Аби радів тому народ.

І подвиги усі 6____________

(Аби лиш воля не зачахла

В душі людини назовсім) —

То приклад кращий нам усім!

А ще читаєм залюбки

Кумедні і смішні 7 __________

Цікаві всі оті історії

Створив у формі 8_____________

Давним-давно мудрець

9_______________

Зашифрував мораль у ній він, щоб

У розповідках розважати,

Але водночас і повчати.

Він вчинки всі нещирі, ниці

Нам викрив в образі 10__________-

І в легковажної 11______________

Впізнаємо людські ми вади,

А Хліборобовії діти

Навчать, як в злагоді нам жити.

А потім в байці знову й знову

Звучить для нас Езопа мова,

І в алегорії тій самій

Напише Федр, а потім Бабрій.

(Причому вперше 12 ____________напише

Свої байки у формі вірша.)

 

І вже немов окрема сцена

Байка встає у 13____________ .

У ній і Леви, і Вовки

Себе картають залюбки.

Та їх провина лиш зросла

Для кари бідного 14__________ ,

І розсудити все тверезо

Нам допоможе 15____________ ,

Якою автор скористався,

Бо в байці тій він намагався,

Аби виразніші були

Оті прості й слабкі Осли,

Й могутні Леви, й всі чумні.

(Та хворі всі вони чи ні?)

Привабливо Езопа мова

Звучить у дідуся 16_____________ .

У тих байках сумне життя

В нас викликає співчуття,

І хочеться, щоб грубий 17____________-

На всі віки зовсім замовк,

І бідолашного Ягняти

Не смів щоб більше він чіпати!

І щоби байка так впливала,

Що на землі б гріхів не стало,

Й полікували б наші вади

Всі мудрі байкарів поради!

Ще насолоду від читання

І 18________________ оповідання

Дарують кожному із нас,

Бо розповів він без прикрас,

Чому міняв в розмові тон

Городовик- 19___________- ,

І як принизився 20 _____________,

Дізнавшися, що чин — Товстий.

 

І гумор весь той делікатний

Для слуху нашого принадний,

З усім ми згодні, та хіба

Так легко вичавить раба,

Який живе в душі людській

Й несе свою печать на ній,

Доки прийде різдвяне чудо

І все на краще змінить всюди…

У все це 21__________

вірив свято

І написав про це багато,

Натомість ми читати в змозі

Його « 22______________

в прозі»,

І зовсім нам всім не байдуже,

Що станеться з героєм 23___________ .

Ми раді, що 24_____________

Душею ще не зовсім вмер.

Ось так на нас усіх впливає

І душу, й розум розвиває

Художній твір і його автор.

То ж варто нам читати? Варто!

 

 

Відповіді. 1 — міфах; 2 — Ра; 3 — Сокіл-Рід; 4 —Адама; 5 — Прометей; 6 — Геракла; 7 — байки; 8 —алегорії; 9 — Езоп; 10 — Лисиці; 11 — Цикади; 12 —Федр; 13 — Лафонтена; 14 — Осла; 15 — антитеза;16 — Крилова; 17 — Вовк; 18 — Чехова; 19 — хамелеон; 20 — Тонкий; 21 — Діккенс; 22 — Різдвяну пісню;23 — Скруджем; 24 — Ебенезер.